سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شفیق

کتاب"جریان شناسی ضدفرهنگ ها"

    نظر

از جمله تالیفات استاد خسروپناه کتاب «جریان شناسی ضد فرهنگ ها» است، کتابی که ازچندین گفتار تشکیل شده است، از جمله فراماسونری، ابتذال فرهنگی، موسیقی گرایی، شیطان پرستی، معنویت های سکولار ، فمینیسم، بهاییت و... که در ذیل گفتار ابتذال فرهنگی به ابتذال در سینما پرداخته شده است.
ایشان در ابتدا به این نکته مهم اشاره می‌کنند که تا کنون کتاب ها و جزوات زیادی در نقد سینما نوشته شده است، ولی مورد توجه سینما گران قرار نگرفته و علت آن را غیر تخصصی بودن و سطحی بودن نگرش آنها به این مقوله پیچیده دانسته است.
ایشان در بخش تاریخچه سینما قبل از این که به تاریخچه سینما بپردازند، نسبت به این که در شناخت فلسسفه سینما، تاریخچه سینما آموزش داده می‌شود نقدی وارد می‌سازند و می‌گویند هر چند که سینما را تاریخ آن می‌سازد ولی اکتفاء به این کافی نیست و در کنار آن باید به فلسفه سینما و هنر نیز پرداخت.
سپس به سیر تاریخی سینما پرداخته شده، این که در ابتدا فقط یک سری تصاویر متحرک بود و بدون داستان، که به مرور زمان تکامل یافته و پیچیده تر گشته است، که سیر تکامل آن واقعا خواندنی است.
بعد از این بخش به بیان ژانر های سینما پرداخته شده است.
ژانر یا همان سبک فیلم در عرف سینما گران به چند گروه مشخص تقسیم شده است، البته در واقع همه فیلم ها در همین چند ژانر که استاد آورده است نمی‌گنجد، مخصوصا در عصر متاخر که دنیای پیچیدگی هاست و گاهی چند ژاند با هم آمیخته می‌شود و حتی ژانر های جدیدی متولد می‌شود مقل سبک آثار شهید آوینی که ژانر آن را می‌توان اشراقی نامید.
به هر حال هشت ژانر که استاد آنها را پایه ای دانسته اند و توضیحاتی در مورد آنها ارائه داده اند عبارتند از: 1- خیالی فانتزی 2- علمی‌تخیلی 3- درام 4- کمدی 5- اکشن 6- نوآور 7- وسترن 8- ترسناک
بعد آن نیم نگاهی هم به سینمای شرق و به خصوص سینمای ایران داشته اند، این که نخستین دوربین فیلم برداری در زمان ناصرالدین شاه به ایران آمد و نخستین فیلم صدادار فارسی فیلم «دختر لر» بوده که در سال 1317 خورشیدی تولید شده، اینکه سینمای ایران در ابتدا مختص معدود افراد اشراف وقشر خاصی از جامعه بوده است و الی آخر، و باز گله از این که سینمای ایران هم به معنای واقعی اسلامی‌نبوده و نیست.
بعد از این بخش به آسیب شناسی سینما از سه حیث خود آن، اخلاق و مذهب می‌پردازد مانند رواج سکس و خشونت در سینمای جهان.
در مجموع مطالعه‌ی بخش سینمای این کتاب که به طور خلاصه وار تالیف شده برای شما جالب خواهد بود.
و با توجه به این که مولف این کتاب از استادان فرهیخته و دانشمند حوزه علمیه قم است، مطالعه این کتاب می‌تواند گزینه ای مناسب برای طلابی باشد که نمی‌خواهد به طور تخصصی وارد عرصه سینما بشوند.